Muzeum Pomorza
Cyfrowe Muzeum Dziedzictwa Kulturowego Województwa Pomorskiego

Nasze zasoby

Przeglądaj wszystkie zasoby zgromadzone w serwisie Muzeum Pomorza.

1914 r.

Gdańsk, nabrzeże portowe w Nowym Porcie

Pocztówka przedstawia nabrzeże portowe, przy którym stoją wagony z węglem. Zdjęcie zrobione z żelaznej kładki "diabelski mostek", za obłokiem pary dworzec kolejowy.
1914 r.

Gdańsk, panorama Nowego Portu w kierunku północnym

Widok z okolic Oliwskiej. Z lewej strony widoczna latarnia morska na Wzgórzu Pilotów, pośrodku zdjęcia początek dworca i diabelski mostek, nad mostkiem kamienica Blizowej 1.
ok. 1900 r.

Gdańsk, panorama Nowego Portu

Fotograf stał na balkoniku latarni morskiej i uwiecznił panoramę dzielnicy w kierunku wschodnim. Obieg 1901 r.
ok. 1940 r.

Gdańsk, restauracja "Zur Danziger Kogge"

Resturacja "Zur Danziger Kogge" przy Oliwskiej 22. Obieg 1942 r.
ok. 1940 r.

Gdańsk, restauracja "Concordia" w Nowym Porcie

Restauracja "Concordia" przy ulicy Oliwskiej.
1899 r.

Gdańsk, ulica Oliwska w Nowym Porcie

Ulica Oliwska na wysokości obecnej stacji paliwowej. Dwa budynki po lewej stronie nr 32 i 33 istnieją. Zdjęcie wykonane przed budową wzdłuż Oliwskiej linii tramwajowej. Obieg 1900 r.
1907 r.

Gdańsk, ulica Oliwska w Nowym Porcie

Widok ulicy Oliwskiej w kierunku kościoła Wniebowstąpienia, od strony skrzyżowania z ulicą Wilków Morskich. Z zabudowy po prawej strony przetrwała jedna kamienica, nr 53/54.
1908 r.

Gdańsk, ulica Walterstrasse w Nowym Porcie

Perspektywa nieistniejącej dzisiaj ulicy Walterstrasse. Zdjęcie wykonano na wysokości budynku nr 7 - lokomotywowni i stacji wodnej przy dworcu kolejowym. Z prawej strony wylot ulicy Dworcowej. Dom po prawej stronie ma nr 6. Pośrodku zdjęcia budynek przy Oliwskiej 52.
ok. 1900 r.

Gdańsk, Poczta Cesarska w Nowym Porcie

Nieistniejący budynek poczty przy dawnej ulicy Dworcowej. Powstał na przełomie XI i XX wieku. Obieg 1906 r.
1905 r.

Gdańsk, perspektywa ulicy Oliwskiej

Perspektywa ulicy Oliwskiej w kierunku Brzeźna, fotografia wykonana z wieży kościoła św. Jadwigi. W głębi kominy rafinerii cukru. Przed nimi szczyt poczty przy dworcu kolejowym. Obieg 1907 r.
1904 r.

Gdańsk, ulica Oliwska w Nowym Porcie

Tramwaj przedsiębiorstwa Danziger Elektrische Strassenbahn na ulicy Oliwskiej. Dwa małe domki nosiły numer 27-26, kamienica 25. W lewym górnym rogu widać szczyt poczty.
ok. 1930 r.

Gdańsk, Długie Pobrzeże i s/s Helga Boge

Parowiec Helga Boge został zbudowany w 1925 r. Pływał w trampingu stanowiąc własność Johann M.K. Blumenthal, armatora z Hamburga. W 1946 roku nazwę statku zmieniono na Helga Ina, a po przejęciu go przez ZSRR na Kiercz. Trafił pod polską banderę jako jeden z 19 poniemieckich statków przekazanych przez ZSRR Polsce w roku 1947 jako częściowa rekompensata za straty wojenne (s/s Kutno). Zezłomowany w 1963 r.
XX w.

Gdańsk, tor wodny Neufahrwasser

Nowy Tor Wodny (Neufahrwasser) powstał w XVII w. i dał początek kanałowi portowemu i niemieckiej nazwie późniejszego Nowego Portu. Po lewej stronie Twierdza Wisłoujście.
ok. 1910 r.

Gdańsk, latarnia morska na Westerplatte

Latarnia morska z 1843 r. na molo wschodnim na Westerplatte. Była to żeliwna konstrukcja posadowiona na kamiennym falochronie.
ok. 1900 r.

Gdańsk, nabrzeże w Nowym Porcie

Widok na nabrzeże w Nowym Porcie. Brak jeszcze charakterystycznych sylwetek kościoła i spichlerza Anker. Obieg 1900 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, port w księżycowej poświacie

Obraz Gustava Doell
ok. 1910 r.

Gdańsk, kanał portowy w Nowym Porcie

Nowy Tor Wodny (Neufahrwasser) powstał w XVII w. i dał początek kanałowi portowemu i niemieckiej nazwie późniejszego Nowego Portu.
XX w.

Gdańsk, latarnia i Góra pilotów w Nowym Porcie

Ujęcie latarni morskiej i Góry Pilotów wykonane z drugiej strony kanału portowego. Piloci portowi przebywali tu całą dobę, gotowi do wprowadzenia statku z redy do kanału portowego.
XX w.

Gdańsk, widok na Nowy Port

Widok z okolic Oliwskiej. Widoczny diabelski mostek, nad mostkiem kamienica Blizowej 1.v
ok. 1920 r.

Gdańsk, nabrzeże Nowego Portu

Widok z tarasu przystani promowej na Westerplatte na nabrzeże Nowego Portu. Pośrodku kościół Wniebowstąpienia. Obieg 1920 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, latarnia morska w Nowym Porcie

Ujęcie latarni morskiej i Góry Pilotów wykonane z drugiej strony kanału portowego. Piloci portowi przebywali tu całą dobę, gotowi do wprowadzenia statku z redy do kanału portowego.
XX w.

Gdańsk, flota w kanale portowym

Flota w kanale portowym - Neufahrwasser.
1942 r.

Gdańsk, w kanale portowym

Po roku 1945 Nowy Port nie odzyskał kolorytu dzielnicy portowej.
1927 r.

Gdańsk, wejście do portu

Statek wchodzi do portu
1913 r.

Gdańsk, przystań promowa na Westerplatte

Widok z tarasu przystani promowej na Westerplatte na nabrzeże Nowego Portu.
ok. 1910 r.

Gdańsk,wejście do portu - Nowy Port.

Wejście do gdańskiego portu. Widoczna prawa (zielona) główka portowa.
ok. 1910 r.

Gdańsk, aleja Brzozowa na Westerplatte

Najchętniej uczęszczana aleja na Westerplatte - aleja Brzozowa (Birkenallee). Obieg 1916 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, panorama Nowego Portu

Widok na kanał portowy i oba nabrzeża.
XX w.

Gdańsk, nabrzeże Nowego Portu i spichlerz Anker

Widok z przystani na Westerplatte w kierunku Nowego Portu. Po prawej widoczny spichlerz "Anker" z 1909 r., w tle wieże Kościoła Wniebowstąpienia z 1905 r.
XX w.

Gdańsk, wejście do portu

W 1837 r. Nowy Port liczył 2090 mieszkańców, w 1859 – 2900 mieszkańców, a w 1869 roku już 6019 mieszkańców.
ok. 1900 r.

Gdańsk, flota niemiecka w gdańskim porcie

Pocztówka przedstawiająca wejście floty niemieckiej do Nowego Portu. Postacie: cesarz Wilhelm II, książę Heinrich Hohenzollern, brat cesarza i dowódca floty liniowej oraz książę Adalbert, syn cesarza. Obieg 1903 r.
1916 r.

Gdańsk, ruch w porcie

Ruch w gdańskim porcie.
1913 r.

Gdańsk, widok na latarnię w Nowym Porcie

Spojrzenie z nabrzeża Westerplatte na latarnię w Nowym Porcie.
ok. 1900 r.

Gdańsk, żaglowce

Obieg 1903 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, Nowy Port, Neufharwasser

Port u ujścia Martwej Wisły, osada istniejąca już w XVIII wieku.
ok. 1900 r.

Gdańsk, Poczta Cesarska w Nowym Porcie

Poczta Cesarska w Nowym Porcie. Obieg 1914 r.
1915 r.

Gdańsk, uzbrojenie

Obieg 1915 r.
XX w.

Gdańsk, widok na port

Widok na port w Nowym Porcie, po lewej widoczna latarnia morska.
ok. 1900 r.

Gdańsk, wejście do portu

Pocztówka przedstawiająca wejście floty niemieckiej do Nowego Portu. Obieg 1901 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, pozdrowienia z Nowego Portu

Widok na kanał portowy w Nowym Porcie. Po lewej teren Westerplatte.
ok. 1900 r.

Gdańsk, statki w kanale portowym

Statki w kanale portowym w Nowym Porcie.
ok. 1910 r.

Gdańsk, koszary w Nowym Porcie

Koszary w Nowym Porcie, przy Olivaer Straße 35C (ul. Oliwska), wybudowane w latach 1880–1882 dla 2 batalionów (artylerii pieszej oraz piechoty). Po roku 1922 przekazane w użytkowanie rządowi polskiemu na mieszkania polskich pracowników poczty, kolei i pracujących na Westerplatte. Obieg 1915 r.
ok. 1920 r.

Gdańsk, ewangelicki Kościół Wniebowstąpienia

Ewangelicki Kościół Wniebowstąpienia był wyświęcony 19 stycznia 1905 r. Wieże miały wysokość 61,5 m. Ulica Oliwska 2 (Olivaerstrasse).Obieg 1924 r.
XX w.

Gdańsk, Kościół Wniebowstąpienia w Nowym Porcie

Pocztówka ukazująca wzniesiony w 1841 r. drewniany, ewangelicki Kościół Wniebowstąpienia i nową, ceglaną wersję tego kościoła z 1905 r. Obieg 1907 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, widok na Nowy Port

Widok na dzielnicę Nowy Port w kierunku południowym.
ok. 1910 r.

Gdańsk, kanał portowy

Widok na kanał portowy z nabrzeża Westerplatte. W głębi widoczna latarnia morska. Obieg 1913 r.
ok. 1940 r.

Gdańsk, widok na nabrzeża Westerplatte i Nowego Portu.

Po prawej baza promowa i Nabrzeże Oliwskie, po lewej Nabrzeże Obrońców Westerplatte. Fotografię wykonano po 1925 r. - po lewej wzdłuż nabrzeża Westerplatte widać "czerwony mur" WST
ok. 1920 r.

Gdańsk, majątek Konradshammer w Jelitkowie

Posiadłość Konradshammer nad Potokiem Oliwskim w Jelitkowie - od 1887 r. do 1920 był tu królewski zakład wychowawczy dla chłopców. Na zdjęciu budynek dyrekcji.
ok. 1900 r.

Gdańsk, koszary w Nowym Porcie

Koszary w Nowym Porcie, przy Olivaer Straße 35C (ul. Oliwska), wybudowane w latach 1880–1882 dla 2 batalionów (artylerii pieszej oraz piechoty). Po roku 1922 przekazane w użytkowanie rządowi polskiemu na mieszkania polskich pracowników poczty, kolei i pracujących na Westerplatte.
ok. 1900 r.

Gdańsk, latarnia w Nowym Porcie

Latarnia z 1894 r. i siedziba pilotów portu gdańskiego zwana "Górą Pilotów" (Lotsenberg), Nowy Port, Neufahrwasser. Obieg 1900 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, latarnia na Westerplatte

Latarnia morska z 1843 r. na molo wschodnim na Westerplatte. Obieg 1905 r.
1909 r.

Gdańsk, przystań promowa na Westerplatte

Przy przystani na Westerplatte znajdowały się kawiarnie i punkty gastronomiczne. Znajdowała się również poczekalnia z dobrą restauracją. Wiodła stąd aleja do wydzielonych sektorów plażowych.
XX w.

Gdańsk, praca w porcie

Widok na fragment nabrzeża portowego, widać rozładunek towaru. Po prawej półwysep Westerplatte. Pocztówka ofiarowana w 1945 r.
ok. 1930 r.

Gdańsk, ujście Martwej Wisły i wejście do portu

Widok na wejście do gdańskiego portu z Góry Pilotów. Na pierwszym planie szopa na sprzęt ratowniczy "Niemieckiego Towarzystwa Ratowniczego", dalej basen dla łodzi i wejście do "Portu Zimowego" (Basenu Władysława IV). Po prawej widoczne wejście do Basenu Amunicyjnego na Westerplatte. Po 1925 r.
ok. 1940 r.

Gdańsk, Cafe Victoria w Nowym Porcie

Kawiarnia Victoria mieściła się w Nowym Porcie przy ulicy Oliwskiej 51 (Olivaerstrasse).
ok. 1916 r.

Gdańsk, koszary w Nowym Porcie

Koszary w Nowym Porcie, przy Olivaer Straße 35C (ul. Oliwska), wybudowane w latach 1880–1882 dla 2 batalionów (artylerii pieszej oraz piechoty). Po roku 1922 przekazane w użytkowanie rządowi polskiemu na mieszkania polskich pracowników poczty, kolei i pracujących na Westerplatte. W głębi rafineria cukru. Obieg 1916 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, Nowy Port, Neufharwasser

Nazwa Neufharwasser oznaczała "nowy tor wodny" i odnosiła się do istniejącego szlaku wodnego.
ok. 1910 r.

Gdańsk, wschodnie molo na Westerplatte

Wschodnie molo na Westerplatte liczyło 831 m długości i było dłuższe od sopockiego mola. Było drewniane i biegło wzdłuż kamiennego falochronu, na końcu którego znajdowała się latarnia.
ok. 1900 r.

Gdańsk, Nowy Port, Neufahrwasser

Koszary w Nowym Porcie, przy Olivaer Straße 35C (ul. Oliwska), wybudowane w latach 1880–1882 dla 2 batalionów (artylerii pieszej oraz piechoty). Po roku 1922 przekazane w użytkowanie rządowi polskiemu na mieszkania polskich pracowników poczty, kolei i pracujących na Westerplatte. Po lewej Twierdza Wisłoujście. Obieg 1899 r.
ok. 1910 r.

Gdańsk, kamienica w Nowym Porcie.

Obieg 1910 r.
XX w.

Gdańsk, kamienica w Nowym Porcie

Brak opisu
XX w.

Gdańsk, jacht cesarski w Nowym Porcie

Wyjście z portu w Gdańsku cesarskiego jachtu Wilhelma II SMS Hohenzollern. Widać tłum ludzi na nabrzeżach.
ok. 1940 r.

Gdańsk, żaglowiec Antares II w Nowym Porcie

Prawdopodobnie jest to jacht szkoleniowy Gorch Fock, żaglowiec typu Antares, zbudowany w 1933 r.
ok. 1940 r.

Gdańsk, Cafe Lubeck w Nowym Porcie

Na Oliwskiej 6/7 (Olivaerstrasse) w Nowym Porcie mieścił się zarówno hotel, jak i kawiarnia Johanna Deyka "Hotel Stadt Lubeck). Obieg 1942 r.
ok. 1940 r.

Gdańsk, Cafe Victoria w Nowym Porcie

Kawiarnia Victoria mieściła się w Nowym Porcie przy ulicy Oliwskiej 51 (Olivaerstrasse).
ok. 1910 r.

Gdańsk, kanał portowy w Nowym Porcie

Widok na kanał portowy. Widać liczne jednostki pływające. Obieg 1913 r.
ok. 1910 r.

Gdańsk, ulica Wilków Morskich, Kleine Strasse

Zachodnia pierzeja ulicy Wilków Morskich. Od lewej widoczne są istniejące dzisiaj budynki 10-5. W głębi widoczna ażurowa wieżyczka poczty przy dworcu kolejowym. Obieg 1911 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, latarnia na Westerplatte

Latarnia na molo wschodnim na Westerplatte została zbudowana w 1843 r.
ok. 1910 r.

Gdańsk, nabrzeże z hotelem "Zu dem Provinzen".

Nabrzeże portowe w Nowym Porcie z hotelem "Zu dem Provinzem". Za hotelem parterowy dom i elewator portowy. Jest to ulica Hafenstrasse nr 35, 36, 36a i 37. Obieg 1918 r.
XX w.

Gdańsk, dworzec kolejowy w Nowym Porcie

Tu był ostatni przystanek linii kolejowej poprowadzonej od dworca Brama Nizinna. Widoczna zabudowa nie istnieje. Na wprost Poczta Cesarska.
ok. 1910 r.

Gdańsk, życie w porcie, Nowy Port, Neufahrwasser

Marynarze wypływający w morze i stojące w porcie żaglowce. W tle dymiące kominy parowców. Obieg 1912 r.
ok. 1910 r.

Gdańsk, panorama Nowego Portu

Fotografia wykonana z elewatora firmy Anker na nieistniejący obecnie fragment zabudowy Nowego portu, położony na północ od ulicy Oliwskiej i na wschód od ul. Szkolnej. Obieg 1910 r.
XX w.

Gdańsk, nabrzeże w Nowym Porcie

Widok na narożnik nabrzeży portowych Nowego Portu u zbiegu Martwej Wisły z Kanałem Portowym. Miejsce to zniknęło przy poszerzaniu Zakrętu Pięciu Gwizdków. W głębi przystań pasażerska na Westerplatte. Obieg 1914 r.
1907 r.

Gdańsk, mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej.

Mijanka tramwajowa na ulicy Oliwskiej. Aż do 1929 r. linia tramwajowa była tu jednotorowa z kilkoma mijankami. Ludzie stoją przy domu nr 13, w której mieściła się niewielka restauracja Marthy Milinski (naprzeciw obecnej "Perły Bałtyku".
1915 r.

Gdańsk, ulica Ks. Mariana Góreckiego, Kirchenstrasse

Widok na ulicę Ks.M. Góreckiego, skrzyżowanie z ul. Strajku Dokerów. Po prawej nr 16 - szkoła podstawowa dla chłopców. Budynek z lewej przetrwał również.
ok. 1910 r.

Gdańsk, koszary i tory kolejowe w Nowym Pocie

Tory kolejowe obsługujące połączenie portu z Gdańskiem. W tle koszary przy Oliwskiej. Ujęcie prawdopodobnie z diabelskiego mostku (Teufels Brucke) - nazwa mostku pochodzi od przekleństw rzucanych przez ludzi potykających się na karkołomnej konstrukcji.
ok. 1900 r.

Gdańsk, dworzec kolejowy w Nowym Porcie

Dzisiejsza ulica Podjazd prowadząca do budynku kolejowego. Budowę linii kolejowej rozpoczęto w 1865 r. Obieg 1903 r.
ok. 1920 r.

Gdańsk, kamienica przy Rybołowców 9

Eklektyczna kamienica z posągiem Minerwy na rogu ulic Rybołowców i Na Zaspę. Miejsce zamieszkania lekarza - położnika Waltera Oppenheimera. W latach 30. XX wieku mieścił się tu szwedzki Dom Marynarza. Obieg 1918 r.
XIX w.

Gdańsk, żaglowce w porcie.

Widok żaglowców był dla mieszkańców Nowego Portu codziennością. Zdarzało się, że jednego dnia wpływało ich czterdzieści. Obieg 1898 r.
ok. 1930 r.

Gdańsk, widok na wejście do portu

Widok na wejście do portu, portowy kanał oraz fragment półwyspu Westerplatte i nabrzeży portowych. Pośrodku kadru spichlerz Anker. Zdjęcie wykonane pomiędzy 1925, a 1936 r.

Informacja dotycząca plików cookies.

Informujemy, iż w celu zapewnienia prawidłowej pracy naszego serwisu oraz dostosowania go do Państwa potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies.

Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki.

Dalsze korzystanie z naszego serwisu oznacza, że użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.

 Zamknij