Muzeum Pomorza
Cyfrowe Muzeum Dziedzictwa Kulturowego Województwa Pomorskiego

Zasoby, które nie zostały powiązane z mapą

Na tej stronie możesz zobaczyć eksponaty, których lokalizacja jest nieznana - pomóż nam je zlokalizować, lub eksponaty, które z różnych przyczyn nie mogą być powiązane z określonym miejscem.

ok. 1900 r.

Gdańsk - Oliwa, las - fragment Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego

Malownicza leśna ścieżka biegnąca na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ustanowionego w 1979 r. Obejmuje on fragment Wysoczyzny Morenowej Pojezierza Kaszubskiego oraz jej strefę krawędziową bezpośrednio przylegające od strony zachodniej do aglomeracji Gdańska.
ok. 1910 r.

Gdańsk - Oliwa, Leśny (Krzaczasty) Młyn

Leśny (Krzaczasty) Młyn - teren niegdyś należący do cystersów oliwskich, wypuszczany w dzierżawę. Na tym obszarze znajdowały się dwa młyny: XXIII i XXIV na Potoku Rynarzewskim. Ten drugi nie zachował się. Na początku XX w. w tej okolicy wybudowano Dom Kuracyjny dla osób cierpiących na schorzenia dróg oddechowych, zaś młyn XXIII przystosowano do produkcji prądu. W 1945 r. (po zakończeniu II wojny) w dawnym Domu Kuracyjnym urządzono internat Państwowego Pedagogium. Po powstaniu Miejskiego Ogrodu Zoologicznego, teren ten znalazł się w jego obrębie.
1905 r.

Oliwa

Na pierwszym planie widzimy staw młyński Młyna V w Oliwie (przy starej zajezdni tramwajów konnych). W głębi, po lewej, zabudowania Młyna V, który powstał 1596 jako kuźnia żelaza. Od roku 1828 pełnił funkcję młyna zbożowego. Budynek spłonął na początku lat 70-tych XX wieku. Po prawej stronie tzw. Dom Młynarza z połowy XIX wieku.
ok. 1910 r.

Gdańsk - Oliwa, Dolina Schwabego (Schwabental)

Gdańsk - Oliwa, Dolina Schwabego. Stanowi ona teren do ujścia do Potoku Oliwskiego wód Potoku Czystej Wody. Stanowi część Doliny Radości. Znajduje się w niej dworek z XVIII w. , w którym przed II wojną światową funkcjonowała restauracja (właścicielem był Hugo Mrozek). Ob. mieści się tam Restauracja Dwór Oliwski. Pocztówka w obiegu od 25 V 1926 r.
XX w.

Gdańsk, las na Stogach

Brzozy w lesie na Stogach. Jedna ze ścieżek prowadzących na plażę.
ok. 1910 r.

Gdańsk - Oliwa, fragment Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego

Fragment Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ustanowionego w 1979 r. Obejmuje on fragment wysoczyzny morenowej Pojezierza Kaszubskiego oraz jej strefę krawędziową, bezpośrednio przylegające do aglomeracji gdańskiej od zachodu.
1930 r.

Gdańsk, Strauchmuhle w Dolinie Radości

Młyn Krzaczasty (Strauchmuhle) w Dolinie Radości na Potoku Oliwskim. Służył jako elektrownia dla pobliskiego kurortu.
ok. 1910 r.

Gdańsk - Oliwa, Restauracja Konditorei und Cafe

Taras kawiarni i cukierni Konditorei und Cafe znajdującej się w budynku przy ob. ul. Opata Rybińskiego 18. Budynek pochodzi zapewne z ostatniej dekady XIX w. Kawiarnię (i cukiernię) otwarto w nim w 1906 r. Jej właścicielem został Paul Neumann. Prowadził ją do 1916 r. Kolejnym właścicielem zarówno lokalu, jak i całego budynku został Oskar Kock. Rozbudował on obiekt, dostawiając m. in. widoczny na zdjęciu taras. Po zakończeniu II wojny światowej otwarto w tym budynku restaurację - kawiarnię "Savoy". Obecnie mieści się tamże lokal pod nazwą "Burger @ Classic Restaurant".
1908 r.

Gdańsk, Dwór III na Polankach

Pocztówka przedstawia Dwór III rodziny Schopenhauerów na Polankach (szkoła w 1904 r.) . Tu wychowywał się przyszły filozof Artur Schopehauer. Obecnie mieści się tu Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich. Budynek po lewej nie istnieje. Rozebrano go w latach 90. XX wieku.
ok. 1920 r.

Gdańsk, mapa Wolnego Miasta Gdańska

Uproszczona mapka z okresu Wolnego Miasta Gdańska.
XX w.

Gdańsk, browar Fischera w Nowym Porcie

Browar funkcjonował w latach 1708-1945 przy ul. Starowiślnej 2. Był własnością mennonickiej rodziny Fischerów.
ok. 1900 r.

Gdańsk, pozdrowienia z Nowego Portu

Barwne obrazki z Nowego Portu. Obieg 1904 r.
1914 r.

Gdańsk, nabrzeże portowe w Nowym Porcie

Pocztówka przedstawia nabrzeże portowe, przy którym stoją wagony z węglem. Zdjęcie zrobione z żelaznej kładki "diabelski mostek", za obłokiem pary dworzec kolejowy.
1914 r.

Gdańsk, panorama Nowego Portu w kierunku północnym

Widok z okolic Oliwskiej. Z lewej strony widoczna latarnia morska na Wzgórzu Pilotów, pośrodku zdjęcia początek dworca i diabelski mostek, nad mostkiem kamienica Blizowej 1.
ok. 1900 r.

Gdańsk, panorama Nowego Portu

Fotograf stał na balkoniku latarni morskiej i uwiecznił panoramę dzielnicy w kierunku wschodnim. Obieg 1901 r.
ok. 1940 r.

Gdańsk, restauracja "Zur Danziger Kogge"

Resturacja "Zur Danziger Kogge" przy Oliwskiej 22. Obieg 1942 r.
ok. 1940 r.

Gdańsk, restauracja "Concordia" w Nowym Porcie

Restauracja "Concordia" przy ulicy Oliwskiej.
1899 r.

Gdańsk, ulica Oliwska w Nowym Porcie

Ulica Oliwska na wysokości obecnej stacji paliwowej. Dwa budynki po lewej stronie nr 32 i 33 istnieją. Zdjęcie wykonane przed budową wzdłuż Oliwskiej linii tramwajowej. Obieg 1900 r.
1907 r.

Gdańsk, ulica Oliwska w Nowym Porcie

Widok ulicy Oliwskiej w kierunku kościoła Wniebowstąpienia, od strony skrzyżowania z ulicą Wilków Morskich. Z zabudowy po prawej strony przetrwała jedna kamienica, nr 53/54.
1908 r.

Gdańsk, ulica Walterstrasse w Nowym Porcie

Perspektywa nieistniejącej dzisiaj ulicy Walterstrasse. Zdjęcie wykonano na wysokości budynku nr 7 - lokomotywowni i stacji wodnej przy dworcu kolejowym. Z prawej strony wylot ulicy Dworcowej. Dom po prawej stronie ma nr 6. Pośrodku zdjęcia budynek przy Oliwskiej 52.
ok. 1900 r.

Gdańsk, Poczta Cesarska w Nowym Porcie

Nieistniejący budynek poczty przy dawnej ulicy Dworcowej. Powstał na przełomie XI i XX wieku. Obieg 1906 r.
1905 r.

Gdańsk, perspektywa ulicy Oliwskiej

Perspektywa ulicy Oliwskiej w kierunku Brzeźna, fotografia wykonana z wieży kościoła św. Jadwigi. W głębi kominy rafinerii cukru. Przed nimi szczyt poczty przy dworcu kolejowym. Obieg 1907 r.
1904 r.

Gdańsk, ulica Oliwska w Nowym Porcie

Tramwaj przedsiębiorstwa Danziger Elektrische Strassenbahn na ulicy Oliwskiej. Dwa małe domki nosiły numer 27-26, kamienica 25. W lewym górnym rogu widać szczyt poczty.
XX w.

Gdańsk, tor wodny Neufahrwasser

Nowy Tor Wodny (Neufahrwasser) powstał w XVII w. i dał początek kanałowi portowemu i niemieckiej nazwie późniejszego Nowego Portu. Po lewej stronie Twierdza Wisłoujście.
ok. 1900 r.

Gdańsk, nabrzeże w Nowym Porcie

Widok na nabrzeże w Nowym Porcie. Brak jeszcze charakterystycznych sylwetek kościoła i spichlerza Anker. Obieg 1900 r.
ok. 1910 r.

Gdańsk, kanał portowy w Nowym Porcie

Nowy Tor Wodny (Neufahrwasser) powstał w XVII w. i dał początek kanałowi portowemu i niemieckiej nazwie późniejszego Nowego Portu.
XX w.

Gdańsk, widok na Nowy Port

Widok z okolic Oliwskiej. Widoczny diabelski mostek, nad mostkiem kamienica Blizowej 1.v
XX w.

Gdańsk, flota w kanale portowym

Flota w kanale portowym - Neufahrwasser.
1942 r.

Gdańsk, w kanale portowym

Po roku 1945 Nowy Port nie odzyskał kolorytu dzielnicy portowej.
ok. 1900 r.

Gdańsk, panorama Nowego Portu

Widok na kanał portowy i oba nabrzeża.
XX w.

Gdańsk, wejście do portu

W 1837 r. Nowy Port liczył 2090 mieszkańców, w 1859 – 2900 mieszkańców, a w 1869 roku już 6019 mieszkańców.
ok. 1900 r.

Gdańsk, flota niemiecka w gdańskim porcie

Pocztówka przedstawiająca wejście floty niemieckiej do Nowego Portu. Postacie: cesarz Wilhelm II, książę Heinrich Hohenzollern, brat cesarza i dowódca floty liniowej oraz książę Adalbert, syn cesarza. Obieg 1903 r.
1916 r.

Gdańsk, ruch w porcie

Ruch w gdańskim porcie.
1913 r.

Gdańsk, widok na latarnię w Nowym Porcie

Spojrzenie z nabrzeża Westerplatte na latarnię w Nowym Porcie.
ok. 1900 r.

Gdańsk, żaglowce

Obieg 1903 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, Poczta Cesarska w Nowym Porcie

Poczta Cesarska w Nowym Porcie. Obieg 1914 r.
1915 r.

Gdańsk, uzbrojenie

Obieg 1915 r.
XX w.

Gdańsk, widok na port

Widok na port w Nowym Porcie, po lewej widoczna latarnia morska.
ok. 1900 r.

Gdańsk, wejście do portu

Pocztówka przedstawiająca wejście floty niemieckiej do Nowego Portu. Obieg 1901 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, pozdrowienia z Nowego Portu

Widok na kanał portowy w Nowym Porcie. Po lewej teren Westerplatte.
ok. 1900 r.

Gdańsk, statki w kanale portowym

Statki w kanale portowym w Nowym Porcie.
ok. 1910 r.

Gdańsk, koszary w Nowym Porcie

Koszary w Nowym Porcie, przy Olivaer Straße 35C (ul. Oliwska), wybudowane w latach 1880–1882 dla 2 batalionów (artylerii pieszej oraz piechoty). Po roku 1922 przekazane w użytkowanie rządowi polskiemu na mieszkania polskich pracowników poczty, kolei i pracujących na Westerplatte. Obieg 1915 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, widok na Nowy Port

Widok na dzielnicę Nowy Port w kierunku południowym.
ok. 1910 r.

Gdańsk, kanał portowy

Widok na kanał portowy z nabrzeża Westerplatte. W głębi widoczna latarnia morska. Obieg 1913 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, koszary w Nowym Porcie

Koszary w Nowym Porcie, przy Olivaer Straße 35C (ul. Oliwska), wybudowane w latach 1880–1882 dla 2 batalionów (artylerii pieszej oraz piechoty). Po roku 1922 przekazane w użytkowanie rządowi polskiemu na mieszkania polskich pracowników poczty, kolei i pracujących na Westerplatte.
1909 r.

Gdańsk, przystań promowa na Westerplatte

Przy przystani na Westerplatte znajdowały się kawiarnie i punkty gastronomiczne. Znajdowała się również poczekalnia z dobrą restauracją. Wiodła stąd aleja do wydzielonych sektorów plażowych.
XX w.

Gdańsk, praca w porcie

Widok na fragment nabrzeża portowego, widać rozładunek towaru. Po prawej półwysep Westerplatte. Pocztówka ofiarowana w 1945 r.
ok. 1940 r.

Gdańsk, Cafe Victoria w Nowym Porcie

Kawiarnia Victoria mieściła się w Nowym Porcie przy ulicy Oliwskiej 51 (Olivaerstrasse).
ok. 1916 r.

Gdańsk, koszary w Nowym Porcie

Koszary w Nowym Porcie, przy Olivaer Straße 35C (ul. Oliwska), wybudowane w latach 1880–1882 dla 2 batalionów (artylerii pieszej oraz piechoty). Po roku 1922 przekazane w użytkowanie rządowi polskiemu na mieszkania polskich pracowników poczty, kolei i pracujących na Westerplatte. W głębi rafineria cukru. Obieg 1916 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, Nowy Port, Neufharwasser

Nazwa Neufharwasser oznaczała "nowy tor wodny" i odnosiła się do istniejącego szlaku wodnego.
ok. 1900 r.

Gdańsk, Nowy Port, Neufahrwasser

Koszary w Nowym Porcie, przy Olivaer Straße 35C (ul. Oliwska), wybudowane w latach 1880–1882 dla 2 batalionów (artylerii pieszej oraz piechoty). Po roku 1922 przekazane w użytkowanie rządowi polskiemu na mieszkania polskich pracowników poczty, kolei i pracujących na Westerplatte. Po lewej Twierdza Wisłoujście. Obieg 1899 r.
ok. 1910 r.

Gdańsk, kamienica w Nowym Porcie.

Obieg 1910 r.
XX w.

Gdańsk, kamienica w Nowym Porcie

Brak opisu
ok. 1940 r.

Gdańsk, żaglowiec Antares II w Nowym Porcie

Prawdopodobnie jest to jacht szkoleniowy Gorch Fock, żaglowiec typu Antares, zbudowany w 1933 r.
ok. 1940 r.

Gdańsk, Cafe Lubeck w Nowym Porcie

Na Oliwskiej 6/7 (Olivaerstrasse) w Nowym Porcie mieścił się zarówno hotel, jak i kawiarnia Johanna Deyka "Hotel Stadt Lubeck). Obieg 1942 r.
ok. 1940 r.

Gdańsk, Cafe Victoria w Nowym Porcie

Kawiarnia Victoria mieściła się w Nowym Porcie przy ulicy Oliwskiej 51 (Olivaerstrasse).
ok. 1910 r.

Gdańsk, kanał portowy w Nowym Porcie

Widok na kanał portowy. Widać liczne jednostki pływające. Obieg 1913 r.
ok. 1910 r.

Gdańsk, ulica Wilków Morskich, Kleine Strasse

Zachodnia pierzeja ulicy Wilków Morskich. Od lewej widoczne są istniejące dzisiaj budynki 10-5. W głębi widoczna ażurowa wieżyczka poczty przy dworcu kolejowym. Obieg 1911 r.
ok. 1910 r.

Gdańsk, nabrzeże z hotelem "Zu dem Provinzen".

Nabrzeże portowe w Nowym Porcie z hotelem "Zu dem Provinzem". Za hotelem parterowy dom i elewator portowy. Jest to ulica Hafenstrasse nr 35, 36, 36a i 37. Obieg 1918 r.
XX w.

Gdańsk, dworzec kolejowy w Nowym Porcie

Tu był ostatni przystanek linii kolejowej poprowadzonej od dworca Brama Nizinna. Widoczna zabudowa nie istnieje. Na wprost Poczta Cesarska.
ok. 1910 r.

Gdańsk, życie w porcie, Nowy Port, Neufahrwasser

Marynarze wypływający w morze i stojące w porcie żaglowce. W tle dymiące kominy parowców. Obieg 1912 r.
XX w.

Gdańsk, nabrzeże w Nowym Porcie

Widok na narożnik nabrzeży portowych Nowego Portu u zbiegu Martwej Wisły z Kanałem Portowym. Miejsce to zniknęło przy poszerzaniu Zakrętu Pięciu Gwizdków. W głębi przystań pasażerska na Westerplatte. Obieg 1914 r.
1907 r.

Gdańsk, mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej.

Mijanka tramwajowa na ulicy Oliwskiej. Aż do 1929 r. linia tramwajowa była tu jednotorowa z kilkoma mijankami. Ludzie stoją przy domu nr 13, w której mieściła się niewielka restauracja Marthy Milinski (naprzeciw obecnej "Perły Bałtyku".
1915 r.

Gdańsk, ulica Ks. Mariana Góreckiego, Kirchenstrasse

Widok na ulicę Ks.M. Góreckiego, skrzyżowanie z ul. Strajku Dokerów. Po prawej nr 16 - szkoła podstawowa dla chłopców. Budynek z lewej przetrwał również.
ok. 1910 r.

Gdańsk, koszary i tory kolejowe w Nowym Pocie

Tory kolejowe obsługujące połączenie portu z Gdańskiem. W tle koszary przy Oliwskiej. Ujęcie prawdopodobnie z diabelskiego mostku (Teufels Brucke) - nazwa mostku pochodzi od przekleństw rzucanych przez ludzi potykających się na karkołomnej konstrukcji.
ok. 1900 r.

Gdańsk, dworzec kolejowy w Nowym Porcie

Dzisiejsza ulica Podjazd prowadząca do budynku kolejowego. Budowę linii kolejowej rozpoczęto w 1865 r. Obieg 1903 r.
ok. 1920 r.

Gdańsk, kamienica przy Rybołowców 9

Eklektyczna kamienica z posągiem Minerwy na rogu ulic Rybołowców i Na Zaspę. Miejsce zamieszkania lekarza - położnika Waltera Oppenheimera. W latach 30. XX wieku mieścił się tu szwedzki Dom Marynarza. Obieg 1918 r.
XIX w.

Gdańsk, żaglowce w porcie.

Widok żaglowców był dla mieszkańców Nowego Portu codziennością. Zdarzało się, że jednego dnia wpływało ich czterdzieści. Obieg 1898 r.
ok. 1910 r.

Gdańsk, Nowy Port, widok z Westerplatte

Widok z Westerplatte na skrzyżowanie nieistniejącej ulicy Hafenstrasse (wzdłuż nabrzeża) z ulicą Szkolną (Schulstrasse). Obieg 1908 r.
1905 r.

Gdańsk, Dom Marynarza w Nowym Porcie

Nieistniejący fragment Starowiślnej *Weichselstrasse), a na nim nr 18 - Dom Marynarza. Mieszkał w nim misjonarz opiekujący się "ludźmi morza". Obieg 1905 r.
ok. 1910 r.

Gdańsk, przystań pasażerska w Nowym Porcie

Przystań pasażerska w Nowym Porcie przy Starowiślnej (zmieniając czasem dokładną lokalizację) służyła od lat 40. XIX wieku jako miejsce przybijania parowców obsługujących żeglugę pasażerską pomiędzy Gdańskiem a Wisłoujściem i Nowym Portem. W głębi wieża Twierdzy Wisłoujście. Obieg 1918 r.
1900 r.

Gdańsk, ulica Władysława IV i Na Zaspę w Nowym Porcie

Pocztówka ukazuje rozwój Nowego Portu na przełomie XIX i XX w. Na obu fotografiach jest ten sam narożnik ulic Władysława IV i Na Zaspę. Pod nowszą fotografią sentencja: "Stare upada, zmieniają się czasy, a nowe życie rozkwita spośród ruin". Obieg 1905 r.
ok. 1900 r.

Gdańsk, kamienica Piechowskich w Nowym Porcie

Narożna kamienica Władysława IV i Wolności , nr 11, stoi do dzisiaj. Właścicielami była rodzina Piechowskich. Na dole restaurację prowadził Teofil Piechowski. Obieg 1902 r.
XX w.

Gdańsk, fabryka Amada w Młyniskach, Schellmuchl

Reklama margaryny Vitello na ogrodzeniu fabryki tłuszczów jadalnych Amada, ulica Wiślna 18a.
1907 r.

Gdańsk, ulica Oliwska w Nowym Porcie

Automobil i przechodnie zostali doklejeni do pocztówki. Ulica Oliwska to najstarsza, najdłuższa i jedna z najważniejszych ulic w Nowym Porcie.
XX w.

Gdańsk, restauracja "Perła Bałtyku"

Budynek oraz wnętrze restauracji B. Knoblaucha "Perła Bałtyku" przy ul. Oliwskiej 74-75.
XX w.

Gdańsk, ulica Oliwska w Nowym Porcie

Fragment Oliwskiej, który przetrwał. Dziewczynka stoi koło domu nr 64. Mieścił się tu katolicki dom spotkań. Widoczna wieża kościoła św. Jadwigi. Obieg 1917 r.
ok. 1930 r.

Gdańsk, widok na kościół ewangelicki w Nowym Porcie

Zdjęcie wykonane zostało ze statku na Martwej Wiśle. Dachy domów to zabudowania ulicy Zamkniętej. Nad dachami góruje bryła kościoła ewangelickiego, za nim widoczny jest elewator zbożowy Simona Ankera. Dom z dwoma kominami na dachu to hotel Lubeck (Oliwska 6-7).
XX w.

Gdańsk, ulica Oliwska w Nowym Porcie

Fragment ulicy oliwskiej z widocznym w perspektywie kościołem ewangelickim. W środku świątyni znajdowało się niskociśnieniowe parowe ogrzewanie. Z lewej park Irrgarten.
ok. 1900 r.

Gdańsk, restauracja "Zur Hütte" w Nowym Porcie

Restauracja "Zur Hütte" Gregora Jantowskiego na nowoporckim rynku Am Markt.

Informacja dotycząca plików cookies.

Informujemy, iż w celu zapewnienia prawidłowej pracy naszego serwisu oraz dostosowania go do Państwa potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies.

Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki.

Dalsze korzystanie z naszego serwisu oznacza, że użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.

 Zamknij