Muzeum Pomorza
Cyfrowe Muzeum Dziedzictwa Kulturowego Województwa Pomorskiego

Gdańskie tramwaje

W 1864 r. zaczęła funkcjonować linia omnibusu konnego z Gdańska do Sopotu. Dziewięć lat później, 23 czerwca 1873 r., otworzono pierwszą gdańską linię tramwaju konnego; jej trasa prowadziła z centrum Gdańska – poprzez Wrzeszcz – do Oliwy.

Zobacz więcej: https://www.gdanskstrefa.com/tramwaje-przedwojennym-gdansku-zdjecia/

ok. 1910 r.

Gdańsk - Oliwa, Rynek (Markplatz)

Dawny rynek, czyli ob. ul. Stary Rynek Oliwski. Widoczny przystanek tramwajowy, do którego wsiadają dzieci. Widoczne drobne stragany oraz wóz zaprzężony w konia. Na dalszym planie Wzgórze Pachołek (wys. 100, 8 m n. p. m.) z murowaną, neogotycką wieżą widokową, ufundowaną w 1882 r. przez cesarza Wilhelma I. Pocztówka w obiegu od 16 VI 1919 r.
ok. 1910 r.

Jelitkowo

Końcowy przystanek tramwaju linii nr 10 w Jelitkowie. Linię Oliwa-Jelitkowo uruchomiono 18lipca 1908 roku. Po lewej stronie widoczny staw młyński. W oddali widzimy budynek domu zdrojowego i stary młyn.
ok. 1930 r.

Gdańsk, wschodnia pierzeja przy rynku we Wrzeszczu

Widok na pierzeję zamykającą rynek od wschodniej strony. Hotel Tite's druga kamienica od prawej.
1926 r.

Gdańsk, Wielka Aleja w latach 20-tych.

Wielka Aleja powstała w latach 1768-1770 na miejscu drogi łączącej Gdańsk z Wrzeszczem, z inicjatywy burmistrza Gdańska, Daniela Gralatha.
ok. 1910 r.

Jelitkowo

Końcowy przystanek tramwaju linii nr 10 w Jelitkowie. Regularne połączenie z Oliwą uruchomiono 18 lipca 1908 roku.
XX w.

Gdańsk, Baszta Narożna

Baszta Narożna została zbudowana w 1343 r. w celu wzmocnienia południowo-zachodniego odcinka murów miejskich. Widoczne trzy budynki tworzyły zespół Dworu Miejskiego, od 1857 r. pełniącego funkcję siedziby straży pożarnej. Pocztówka w obiegu po 1905 r.
1907 r.

Gdańsk, mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej.

Mijanka tramwajowa na ulicy Oliwskiej. Aż do 1929 r. linia tramwajowa była tu jednotorowa z kilkoma mijankami. Ludzie stoją przy domu nr 13, w której mieściła się niewielka restauracja Marthy Milinski (naprzeciw obecnej "Perły Bałtyku".
1929 r.

Gdańsk, Tramwaj na pętli

Tramwaj na pętli na Stogach. Tramwaj do plaży doprowadzono w 1927 roku.
1927 r.

Gdańsk, Tramwaj na końcowym przystanku na Stogach

Tramwaj na końcowym przystanku na Stogach. Tramwaje do plaży na Stogach doprowadzono w 1927 roku. Na drugim planie Hala Plażowa.
ok. 1930 r.

Gdańsk, parking przy wejściu na plażę

Widok na parking przed wejściem na plażę na Stogach. Parking posiadał około 50 miejsc postojowych dla samochodów i stację benzynową (widoczna na fotografii). Z lewej strony widoczny tramwaj. Linię tramwajową na Stogi otworzono w 1927 roku. Na dalszym planie Hala Plażowa. Obecnie po hali nie pozostał żaden ślad. Przetrwały piwnice. Do dzisiaj też przetrwały kamienne schody prowadzące do plaży.
ok. 1910 r.

Gdańsk, dom dla emerytowanych nauczycielek w Oliwie

Lehrerinnen Feierabendhaus przy ul. Kronprinzenallee 23 (ob. ul. Wita Stwosza 23). Był to dom dla emerytowanych nauczycielek.
1925 r.

Gdańsk, Wieża Więzienna i tramwaj

Pocztówka z grafiką Fritza Leopolda Henniga przedstawiająca Wieżę Więzienną, tramwaj i idącego mężczyznę z parasolem. Fritz Leopold Hennig (ur. 17 marca 1895 r. W Gdańsku , † 29 marca 1951 r. W Dreźnie), był niemieckim malarzem i grafikiem, którego wszechstronne prace można przypisać stylistycznie do gustu czasu na przełomie XIX i XX wieku. Malował głównie obrazy olejne, ale w swoich pracach wykorzystywał także inne techniki (linoryt , rysowanie piórem i technikę akwafortu suchego). Hennig studiował malarstwo i grafikę w akademii sztuki w Dreźnie (1918 do 1921?). Ukończył studia jako malarz akademicki i grafik. Mieszkał w Sopocie.
ok. 1910 r.

Gdańsk, Wielka Aleja

Aleja powstała w latach 1768-1770, na miejscu istniejącej drogi z Gdańska do Oliwy. Inicjatorem i fundatorem był burmistrz Daniel Gralath.
ok. 1910 r.

Gdańsk, ul. Wróbla, Danzig Sperlingsgasse

Zdjęcie przedstawia ul. Wróblą na Dolnym Mieście, która powstała wraz z Dolnym Miastem przy jego regulacji w 1650 r. Stanowi ona przedłużenie ul. Łąkowej - od skrzyżowania z ul. Śluza i Kieturakisa. Od 1924 r. przy ul. Wróblej znajdowała się siedziba średniej szkoły dla dziewcząt, przeniesionej z ul. Św. Ducha. (wcześniej w tym samym budynku funkcjonowała szkoła powszechna dla chłopców). Ul. Wróblą biegła linia tramwajowa łącząca Dolne Miasto z innymi dzielnicami Gdańska.
ok. 1940 r.

Gdańsk, Widok na ulice Długą i Ratusz

Widok z Bramy Długoulicznej (Złotej) na ulicę Długą (Langgasse), Widoczny Ratusz Głównego Miasta. Po obu stronach ulicy niemieckie, nazistowskie dekoracje i flagi.
ok. 1930 r.

Gdańsk, Długie Ogrody

Widok na zachodnią część ulicy Długie Ogrody. Widać nadjeżdżający tramwaj i samochód. Na środku podwójnej ulicy alejka z drzewami, ławkami i idącymi ludźmi Po przeciwnej stronie ulicy ledwo widoczna nisko zabudowana pierzeja północna Długich Ogrodów. Na środku fotografii za drzewami widoczne baszty Bramy Stągiewnej.
ok. 1910 r.

Gdańsk, Panorama z Huciska

Panorama z Huciska na Dworzec Główny oraz zabudowa na terenach pofortecznych przy Podwalu Grodzkim (Stadtgraben) i Wałach Jagiellońskich (Elisabethwall). Widoczne kościół św. Elżbiety . Na pierwszym planie most nad torami i stojący na nim Tramwaj. Obieg 1907 rok.
1902 r.

Gdańsk, Pozdrowienia z deszczowego Gdańska

Pozdrowienia z deszczowego Gdańska. Niezidentyfikowana ulica z tramwajem podczas deszczu.
1898-02-16.

Pozdrowienia z Gdańska

Rycina przedstawia widok na Ratusz Prawego Miasta od strony Bramy Zielonej. Pierwsza linia tramwaju konnego została założona w Gdańsku z 1873 r.
1959 r.

Gdańsk, Bilet na konne tramwaje

Bilet na konne tramwaje. Bilet został wydany z okazji 15-lecia Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Tramwaj konny kursował po ulicy Długiej i Długim Targu. Była to linia uruchomiona z okazji rocznicy.
ok. 1940 r.

Gdańsk Bilet na tramwaj

Brak opisu
ok. 1940 r.

Gdańsk Bilet na tramwaj

Bilet na tramwaj o wartości 25 fenigów. Na bilecie przedstawiono schemat gdańskiej sieci połączeń tramwajowych.

Informacja dotycząca plików cookies.

Informujemy, iż w celu zapewnienia prawidłowej pracy naszego serwisu oraz dostosowania go do Państwa potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies.

Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki.

Dalsze korzystanie z naszego serwisu oznacza, że użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.

 Zamknij